Go ahead and Jump

Heeeeeeeej

skitväder här fortfarande. Det är ju regnperiod. Dock endast Maj månad så efter det blir det kokhett fram till oktober. Alltså många barbecues och solning på taket. Imorse så stod tåget stilla i en halvtimma. Vilket gjorde min resväg till skolan 1h och 25 min. Härligt va? Här i Japan gnäller man inte över sånna saker som vi skulle gjort i Sverige dock! Utan ser detta som ett fint tillfälle att få lite extra sömn, spela p2p, nintendo DS eller lära manga porr! Jag som sur och gnällig västerlänning satt och rullade tummarna och prata högt i telefon så dom små asiaterna bredvid mig vaknade. Jag ångrar det lite efteråt nu, för förseningar är ju sånt som händer.

Igår så läste jag faktiskt om ett inte för ovanligt fenomen som förekommer här i Japan. Som vi alla vet så arbetar ju Japaner som små möss. Mer än var femte japansk man arbetar mer än 80 timmar övertid i månaden(!). Notera att detta gäller för hela Japan, inte bara Tokyo. Där kommer vissa upp till ofantliga 150-200 timmars övertid per månad. Övertidsgenomsnittet för hela landet ligger på närmare 300 timmar per anställd och är, enligt en genomgående nationell undersökning. År 2003 hade Japan i genomsnitt 25 självmord per 100 000 invånare, en ovanligt hög siffra.
Det finns till och med en japansk professor i socialmedicin som etablerat uttrycket for att jobba ihjal sig, som ibland anges som dödsorsak i tidningars dödsannonser: karoushi. Jag läste en artikel om en 20-årig kille som dog av en hjärnblödning, då han hade jobbat så mycket att han bara hann med att sova i tvåtimmarsskift. Andra vanliga karoushi-dödsorsaker är hjärtattacker och astmaanfall.

Under 80-talet var karoushi och karojisatsu relativt vanligt då många ville tjäna så mycket pengar som möjligt och jobbade därefter. Under 90-talet sjönk jobbrelaterade dödsfall, men nu har de börjat öka igen. Denna gång beror det istället på hårdare, ibland nästan inhumana krav, från arbetsgivare. Om man inte jobbar så mycket som krävs riskerar man att få sparken. Den japanska lojaliteten till sitt företag är svårt för många svenskar att första. Jobbet blir för många japaner mycket mer än en inkomstkälla. Det blir inte bara en del av livet, det blir som en andra familj. En familj man ställer upp för, en familj man inte sviker.

image141


















Ännu en av anledningarna till att jag inte kan sluta fascineras av Japan..(på gott och ont)..


.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback